فهرست

“میرزا” فرزند حوزه و از افتخارات روحانیت است/ “نهضت جنگل” زمینه ساز انقلاب اسلامی

11 آذر 1401

“ابراهیم قاسمی روشن” استاد دانشگاه و جامعه شناس با بیان اینکه “میرزا” از افتخارات روحانیت و متأثر از تعالیم الهی و آموزه های قرآنی بوده است، گفت: میرزا کوچک خان با پی ریزی نهضت جنگل، زمینه شکل گیری انقلاب اسلامی ایران را فراهم کرد.

به گزارش سایت کوچک جنگلی، به نقل از 8دی، ابراهیم قاسمی روشن با اشاره به ابعاد شخصیتی “میرزا کوچک خان جنگلی” اظهار کرد: وی در کنار وجهه مبارزاتی، تحصیلات حوزوی داشته و یک روحانی و دانش آموخته حوزه بوده است و از اساتیدی همانند آیت الله مدرسِ قهرمان و شجاع، دروس حوزوی و مبارزاتی را به طور همزمان فرا گرفته است.

وی تصریح کرد: “میرزا” شاگرد مکتب بزرگ مردی است که با صدای بلند اعلام می کرد: «دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست»، بنابراین “میرزا” فرزند حوزه و از افتخارات روحانیت است و متأثر از تعالیم الهی و آموزه های قرآنی بوده است.

این استاد دانشگاه به احساس مسئولیت میرزا در قبال حفظ و حراست کشور اشاره کرد و گفت: او در عصری که کشورمان مورد تعرض و هجوم روس و انگلیس بوده است به تبعیت از این دستور الهی مبنی بر «وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا» لباس رزم را بر لباس روحانیت ترجیح می دهد و به جای قلم، تفنگ به دست می گیرد و به جنگ با اهریمنان زمان خود می رود. میرزا، جان خود را در کف دست گرفت تا مسلمانی اش را به اثبات برساند و مردم و جامعه ایران آن روز را از یوغ کشورهای سلطه گر رهایی بخشد.

قاسمی روشن ادامه داد: میرزا گرچه می دانست که مبارزه با قدرت های خارجی و سرسپردگان داخلی نیاز به نیروهای بسیار دارد و فقدان این نیروها موجب ریخته شدن خون وی می شود ولی بر اساس آیه شریفه «تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ» حرکت جنگل را آغاز کرد و همین حرکت او زمینه پی ریزی انقلاب اسلامی ایران به دست امام خمینی(ره) را فراهم کرد.

وی با اشاره به رویارویی میرزا با دو دسته از مخالفین و معاندین داخلی در این مسیر بسیار دشوار بیان کرد: دسته اول، کسانی هستند که وام دار غرب و سر در آخور آنان داشتند و معتقد بودند که پیشرفت و ترقی جامعه تنها از دروازه غرب می گذرد و تنها راه نجات، پذیرش فرهنگ و تمدن غربی است بنابراین این دسته راهی جز استعانت از غرب و تسلیم بودن در برابر آنان نداشتند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دسته دوم، کسانی هستند که اساساً با روحانیت و نمادهای دینی مخالف بودند و با هر نوع حرکت و قیام از سوی قشر روحانی به مخالفت می پرداختند‌ و درصدد بودند در صورت وقوع هر نوح حرکت و جنبشی، آن را به نام و گروه خود ثبت کنند و امروز نیز شاهد این مسئله هستیم که برخی افراد وقتی چاره ای جز این ندارند که نهضت جنگل را با نام میرزا ببینند و قادر به حذف نام و یاد او از این حرکت تاریخی نیستند لذا تلاش می کنند تا وی را از سلک روحانیت خارج و انتصابش را به این قشر انکار کنند.

اخبار پربازدید