نشست علمی «روایت جنگل» با سخنرانی دکتر “محمدصادق کوشکی” عضو هیات علمی دانشگاه تهران به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی با همکاری سازمان بسیج اساتید گیلان، سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان، حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان و سازمان بسیج دانشجویی گیلان برگزار شد.
به گزارش سایت کوچک جنگلی، محمدصادق کوشکی، صبح امروز در نشست علمی روایت جنگل که در آستانه یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگی در پژوهشگاه گیلانشناسی رشت با موضوع «از ایده پردازی تا فعالیت فرهنگی مؤثر در معرفی نهضت جنگل» برگزار شد با اشاره به پیشینه تاریخی سد کریت در شهرستان طبس اظهار داشت: 600 سال پیش اهالی روستای کریت طبس دچار مشکل کمبود آب شدند و به فکر افتادند برای تأمین آب در فصلهای بهار و تابستان، آب را در فصل پاییز و زمستان ذخیره کنند و برای این کار سدی را با استفاده از مصالح بومی این منطقه ساختند ساختند که تا ۴۰۰ سال رکورددار بلندترین سد در جهان بود و بعد از ۷۰۰ سال با و وقوع زلزلههای مختلف شد در این منطقه همچنان سالم است.
وی افزود: اکنون برای ساخت یک سد باید آزمایشهای مختلف خاک و کانی شناسی بستر انجام شود و مقاومت بدنه برای حفظ آب هم باید سنجیده شود و این کارهای مطالعاتی چندین سال زمان میبرد و با وجود همه این آزمایشات گاهی میبینیم برخی از سدها دچار مشکلاتی میشود و سایر سدها هم عمر بسیار کوتاهتری از سد کریت خواهند داشت. اکنون در طبس برای ساخت سد جدید مطالعات مختلف خاکشناسی و کانی شناسی انجام شده است و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که بهترین مکان برای ساخت سد همان جایی است که ۷۰۰ سال قبل دهاتیها ساختهاند. دهاتیهای روستای کریت علاوه بر اینکه یک سد محکم ساختهاند دریچهای هم برای آن تعبیه کردهاند که این دریچه در طول این هفتصد سال نیاز به تعمیر نداشته است.
کوشکی ادامه داد: وقتی یک عده دهاتی ۷۰۰ سال قبل یک سد دقیق، محکم و با دوام حداقل 700 ساله میسازند حکایت از یک نوع توانایی خاص در این اهالی دارد. تفاوت توانایی ساکنان فعلی ایران با اهالی روستای کریت در 700 سال قبل در چیست که ما با این همه امکانات آزمایشگاهی و پیشرفته و رشد علم نمیتوانیم در مسائل مختلف تصمیم درست بگیریم؟ علت این است که مردم روستای کریت خواستند خودشان مشکلشان را حل کنند. آنها هویت داشتند و با اتکا به این هویت گفتند میتوانند مشکلشان را حل کنند و ما آن هویت را گم کردهایم. هویت همان چیزی است که اگر داشته باشیی میتوانید هر کاری را انجام دهید و اگر نداشته باشید قدرت انجام کاری را نخواهید داشت.
این استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: مردم روستای کریت هویت را در خودشان دیدند و فهمیدند که میتوانند و قدرِ اندازه واقعی خودشان را شناختند و توانستند با خاک رس و شاخ و برگ درخت چنین سد محکم با دوامی را بسازند. هویت ساختنی نیست بلکه شناختنی است و به ما این جرئت را میدهد که بفهمم چه کارهایی میتوانیم انجام دهم.
وی با بیان اینکه باید باور کنیم که مشکلات را باید خودمان حل کنیم گفت: غیر از ما هیچکس دیگری مشکلات ما را حل نخواهد کرد. اینکه تصور کنیم مشکلات ما با آمدن احمدی نژاد، روحانی یا رئیسی حل میشود اشتباه کردهایم بلکه آقا و خانم گیلان هستند که میتوانند مشکلاتشان را خودشان را حل کنند. اگر قرار باشد منتظر یک معجزه گر برای حل مشکلمان نباشیم باید هویت خودمان را بازشناسی کنیم. برخی می گویند «هویت چیست. دنبال آب و نان بروید». اما باید بدانیم اصل نان و آب از هویت ایجاد میشود و شناختن هویت غیر از زندگی اخروی، زندگی دنیایی را هم میسازد و اگر این مهم را ندانیم به سمت هویت شناسی نخواهیم رفت.
کوشکی گفت: اگر امروز از کیفیت دولت و ملت و شهر و روستاییان راضی نیستیم باید به این سؤال پاسخ دهیم آیا به مردم کمک کردیم که هویت خودشان را بشناسند و به کمک آن مشکلاتشان را خودشان حل کنند؟ عناصری در گذشته ما بودهاند که برای ما هویت ساختهاند و شناختن آنها نیاز به کار و تلاش دارد.
کوشکی با اشاره به خاطرات یوشیدا ماساهارو، اولین سفیر ژاپن در ایران گفت: اولین سفیر ژاپن در ایران کتاب خاطراتی دارد که در بخشی از این خاطرات درباره تحویل استوارنامه به ناصرالدین شاه مینویسد. ماساهارو میگوید در ایران من را تحویل نگرفتند و گفتند به ژاپن چه نیازی داریم. به این ترتیب اولین سفیر ژاپن در ایران از طریق رشت به سن پترزبورگ میرود و برای امپراطور ژاپن مینویسد در سن پترزبورگ بیشتر مفید خواهم بود. در رشت، آقای سفیر یک شب میهمان یکی از مسئولان بود که این مسئول برای این ژاپنی درباره مشکلات شهر و کشور درد دلهایی میکند که اگر امروز آن را بخوانیم فکر میکنیم حرفهای امروز است و غُر زدنهای الآن با غُر زدنهای زمان ناصرالدین شاه تفاوت نمیکند و این نشان میدهد ما از یک نقطه تاریخ هویت خودمان را گم کردهایم. میرزا کوچک بخشی از هویت ما و جهان است. مشکلاتی که برای میرزا پیش میآید با مشکلات حاکمیت امروز مشابه است.
این استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران افزود: «یک صاحب منصبی به میرزا کوچک مینویسد که تو نه با انگلیس کنار میآیی و نه با روسها. برای اینکه بتوانی ادامه دهی باید با یکی کنار بیایی و واقع بینانه فکر کن». به او گفته بود دنیا را نمیتوانید عوض کنید. پاسخ میرزا که از آخرین نامههای اوست شنیدنی است.
او در این پاسخ میگوید چرا بلشویک نمیشود و چرا هیچ یک از قدرتهای جهانی او را تأیید نمیکنند و چرا از مردم گلایه نمیکند. او میگوید همه فعالیتهایش را برای استقلال ایران انجام میدهد.
کوشکی با اشاره به مفاهیم مطرح شده در وصیت نامه امام خمینی (ره) گفت: در وصیت نامه امام (ره) یک مفهوم بیشتر از بقیه وجود دارد و آن مفهوم استقلال است و این مفهوم حتی بیشتر از مفهوم اسلام در وصیت نامه امام (ره) آمده است. از این نظر، امام (ره) و میرزا کوچک مشترک هستند و هر دو میگفتند کلید موفقیت ایران استقلال است این که چرا مفهوم استقلال، کلید حل همه مشکلات از نظر امام و میرزا است جای بحث و تحلیل دارد. به همین دلیل، این دو مرد بزرگ تاریخ کشور از دو طرف بلشویکها و لیبرالها ضربه خوردند.
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مطالعات منطقهای دانشگاه تهران تأکید کرد: استقلال همان مفهوم هویتی است که مردم کریت طبس به کمک آن مشکل آب خود را حل کردند.
اگر قرار است مشکلات ما و بی کیفیتی محصولات ما حل شود باید هویت خودمان را بشناسیم. اگر هویت شناسی به خوبی انجام شود دستمان را به سمت کسی دراز نمیکنیم. امروز ما هفمین وارد کننده مواد آرایشی هستیم چون هویت نداریم فقط بدن برای ما مهم است و به مهمین دلیل به دنبال ماشین شاسی بلند و آرایش سر و صورت و ظواهر خود میرویم. اگر شهردار باشیم تلاش میکنیم یک بلوار بزرگ درست کند و یا کت و شلوار میلیونی بپوشیم. می گوییم فقیر هستیم اما سومین مصرف کننده طلای ساخته شده دنیا هستیم. آلمان ثروتمندترین کشور دنیاست اما حتی از آلمان مصرف طلا و لوازم آرایشی بیشتری داریم. رفتن سراغ گذشته نبش قبر نیست شناخت هویت ملی و پیدا کردن کارت ملی و شناسنامه است.
وی ادامه داد: رفتن به سراغ میرزا و یاران میرزا رفتن سراغ کارت ملی و هویت ماست.
پیش پای میرزا کوچک جنگلی دو راهی تسلیم و استقلال بود و میرزا راه استقلال و مقاومت را انتخاب کرد و در این راه شهید هم شد.
کوشکی تأکید کرد: آدمهای هویت ساز گمنام قبل از میرزا هم بودهاند. آدمهای گمنامی که سبک زندگی ساختند و اینها باید در دل تاریخ پیدا شوند.
این استاد دانشگاه تهران در پایان با اشاره به شباهتهای افکاری امام خمینی (ره) و میرزا کوچک گفت: میرزا بعد از اولین فتح خود یک سخنرانی ایستاده دارد و اگر این سخنرانی مکتوب خوانده شود فکر میکنید سخنرانی امام خمینی (ره) است. او در سخنرانی بعد از پیروزی در جمع نیروهای داوطلب خود از اهداف بشری و از آوردههای بشریت حرف می زند. میگوید فکر نکنید هدف ما گرفتن دارالحکومه رشت و نخست وزیری در تهران باشد بلکه ما میخواهیم جهان را بسازیم.
گفتنی است پس از پایان این نشست که به همت سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان؛ بسیج اساتید استان، سازمان بسیج دانشجویی و حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان برگزار شد حاضران با حضور بر مزاز میرزا کوچک جنگلی، ضمن نثار فاتحه، به مقام این روحانی شهید ادای احترام کردند.